måndag 1 juni 2015

Min fågelholk

Material:
Penna
Sudd
Linjal
Pankor
Gersåg
Borr 20
Hyvel
Blompinne 6mm
Borr 6
16 skruvar (3 gånger 30)
Borr 3
Skruvdragaren
Borrmaskin
Såg
Sandpapper
Olja
  

Jag har gjort en fågelholk, den är i materialet furu och nu ska jag berätta hur jag byggde den:

1.     1.  Jag började med att göra en ritning på hur fågelholken skulle se ut.
2.     2. Sedan började jag med stommen på fågelholken alltså den delen själva fågelholken ska hänga på. Jag använde mig då av en gersåg.
3.     3.Efter det mätte jag ut var hålen högst upp på fågelholken skulle vara alltså där repen ska vara och där efter använde jag borr 20 för att få ett hål med diametern 20 mm.
4.     4. När jag gjort allt detta började jag med sidorna. Bredden på sidorna ska vara 120 för att få plankan i rätt mått använde jag mig av en hyvel. Längden ska vara 200 och då använde jag en gersåg för att få måtten rätt. Sidorna ska vara sneda med vinkeln 22.5 grader för att få taket att luta.
5.     5. Efter att sidorna är klara gjorde jag framsidan på fågelholken. På fågelholkens framsida ska det vara en ingång så att fåglarna kan flyga in och en blompinne så att fåglarna kan sitta där. Blompinnen är 6 mm så det betyder att borren jag använder är borr 6.
6.     6. När jag gjort allt hittills skruvar jag ihop alla fyra bitar för att underlätta det sneda taket som ska göras. Då mäter jag att holken ska vara 10 cm upp. Jag mäter vilken tjocklek sidorna har för att skruvarna ska hamna i mitten av trät. Sedan tar jag 7 cm på vardera sida inåt. Efter det borrar jag fyra hål i stommen med borr 3 där skruvarna ska skruvas ner. Man gör detta p.g.a. att skruvarna ska hamna rakt in i trät och inte bli sneda. Jag använder 4 skruvar av 3 gånger 30 och borrar ner de med skruvdragaren. Efter jag borrat hålen med borrmaskinen.
7.     7. Nu ska jag göra de sneda taket. Jag sågar först ut plankan med måtten som jag ska ha. Sedan hjälpte Stefan mig att såga holken samt det blivande taket så att taket skulle bli lutande.
8.     8. Nu ska jag göra botten, först skulle jag göra botten som inte syntes, alltså att botten sitter fast i holken på insidan men jag tänkte om efter flera försök att få rätt mått. Jag valde sedan att göra en botten som sitter fast utanpå holken genom att mäta bredden samt längden på nederdelen av holken. Jag använder 3 gånger 30 skruvarna här också.
9.     9. När jag gjort allt hittills använder jag blompinnen, den ska vara 10 cm. Jag håller blompinnen i ena handen och med andra handen trycker jag ut lite trä lim. Sedan sätter jag blompinne i hålet och hamrar på den.
 10.Efter jag gjort allt detta sandpapprar jag så att alla hörn och kanter är lena.
     11. Till sist oljar jag holken. Fördelen med att olja är att det skyddar holken mot slitage eftersom att den kommer vara ute i stort sätt alla årstider.

Begrepp:

Gersåg är en såg, den har fördelen att den sågar väldigt rakt och man kan lita på att kanterna blir i vinkel alltså 90 grader.

Magdalena 9b


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar