torsdag 11 december 2014

Beskrivning

                                                Utvärdering av min låda
Jag valde att göra ett nyckelskåp för att jag tyckte det verkade intressant.
Material: Geringssåg, en planka, 8st skruvar 3x20, borr 0,3mm, sandpapper, hyvel, linjal och klämma.
Jag började med att skissa min låda för att se hur olika mått ska vara och komma fram med mitt resultat på hur den ska se ut.
Sedan tog jag fram en planka som var ( ) mm bred och sågade i fyra olika bitar i sågen. Det är väldigt viktigt att alla plankor är exakt som dem ska. Två var ()mm och två som var lite längre var ()mm. Jag gjorde två plankor längre än det andra två, för att lådan skulle vara lite längre och inte så jätte bred. Bara så man får plats med nycklar inte något stort. Jag hyvlade planka på sidorna för att det skulle bli jämt och bra.
När det var dags för att göra hål i plankan för att börja skruva så tog jag 3,0 mms skruv. Jag satt fast min planka med en klämma på borrmaskinen för att den inte ska åka runt när jag borrar. Jag satt upp mitt hår och tog även av mig stora kläder som hängde för att minska en risk för att fastna med saker i borren. Det är viktigt att du är noga när du gör hålen. Så dem inte blir sneda, då skulle du kunna förstör hela plankan. Skruven kan hamna väldigt fel och gå igenom själva plankan.
När du gör hålen ska du inte borra igenom hela utan lämna kvar någon mm.  Du börjar med att dra ut bänken så du kan sätta fast din planka i den. Fäst den lilla plankan och lägg över den stora, och ta fram en skruvmejsel med en skruv som är 3x20 mm. Borra igenom med skruvmejseln. Innan du skruvar sätt fast en klämma och se även till att du har satt plankan rakt. Det är väldigt viktigt annars kan allt gå dåligt och du kan förstöra hela ditt nyckelskåp och börja om från början. Som jag var tvungen att göra några antal gånger, jag kan säga att det var inte kul.
Skruva igenom alla hål, när du är klar så ska du sätta en planka på baksidan. Men jag hann ej längre för att jag var tvungen att göra om hela mitt arbete flera gånger. Nästan gångs ska jag tänka på att vara mer noggrann och försiktig med mitt arbete.
Jag har tyvärr inte mina mått för du har mitt papper där jag skrev ner dem.




 Förlåt för försening jag skickade på din mejl i måndags för att jag inte förstod hur man la ut de här. Fick hjälp av maryam idag: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar